Mandawa, Puskar en Jaipur - Reisverslag uit New Delhi, India van André Teerink - WaarBenJij.nu Mandawa, Puskar en Jaipur - Reisverslag uit New Delhi, India van André Teerink - WaarBenJij.nu

Mandawa, Puskar en Jaipur

Door: André en Silvia

Blijf op de hoogte en volg André

28 Maart 2012 | India, New Delhi

25-3-2012

Vroeg op omdat we een lange reis voor de boeg hebben. Een reis van 260 km naar Mandawa in Rajasthan. Het laatste stuk gaat over de snelweg, wat ervoor door moet gaan. De rest van de weg over ontzettende slechte wegen vol met gaten en obstakels. We kwamen door gigantische smerige dorpjes en steden. De mensen hebben daar werkelijk niets en zaten tussen hun eigen afval. Niemand ruimt dit op. Een groot open riool. Het is niet te begrijpen dat een samenleving zo in elkaar steekt en op een of andere manier ook nog functioneert. We begrijpen er niets van en moeten dit eerst eens op ons laten in werken wat wij allemaal gezien hebben. Tussen Skirhod en Nanhu hebben we een heerlijk buffet gehad voor ongeveer 6 euro de man.

Aan het eind van de middag kwamen we aan in resort Sara Vilas. De kamer waren gelegen als bungalows met een gezellig terras. Ik heb nog even in het mooie zwembad gezwommen.

Om 18.00 zijn we de Haveli ´s gaan bekijken. Oude 17e eeuwse koopmanswoningen met prachtige muurschilderingen. De oorspronkelijke eigenaars wonen er al lang niet meer. De huizen worden bewaakt door huismeesters, maar ze raken op den duur wel in verval. Onze rondleiding was verkort omdat er een feest was, waar we zijn gaan kijken. Het was een feest ter verering van een af andere god (waarvan de hindoes er honderden hebben. De belangrijkste zijn Bramha, Shivais, Visnoh (veel reïncarnaties, de laatste Rama of Boedha volgens de Boedhisten)en Ghanesja (zoon van Shiva). Dit was een festival waarbij de huwbare meisjes op de voorgrond staan. Prachtig om te zien met al die kleuren en die geheimzinnigheid in de schemeravond.

Om 20.00 terug naar het hotel. Een buffetje gehad en na nog even bij elkaar zitten om 22.00m slapen gaan, want het is morgen weer vroeg op.

26-3-2011

Vandaag een lange reis naar Puskar, de 2 na heiligste stad van India. We werden gewekt om 06.15 uur. Het ontbijt bestond uit jam, jam en nog eens jam. Geen vleeswaren, want de meeste hotels zijn vegetarisch. Een eitje kon nog net. Na een voorspoedige reis kwamen we aan in een schitterend hotel in Puskar. We hebben eerst geluncht. Hier was het hotel zelf veganistisch. Dus ook geen ei. Maar het eten was lekker. Puskar is de verblijf plaats van de oppergod Brama. Er is een tempel op de wereld geweid aan Bramha en deze staat in Puskar. Verder zijn er nog 400 andere tempels, moskeeën, kerken etc.

Puskar ligt aan het Puskarmeer en het water is heilig. Eerst zijn we over de burg heen gelopen en moesten de schoenen uit doen, anders mag je de brug niet over. We verbranden bijna onze voeten en gingen er op een draf over. We hebben eerst een kamelensafari gedaan. Iedereen (17) op een kameel. Dit was heel leuk het was even uitkijken als de kameel gaat staan. Je moet eerst helemaal naar achteren leunen, omdat hij eerst op zijn achterpoten gaat staan en daarna op zijn voorpoten. We gingen door de lange bazaarstraat van Puskar. Ik had net het gevoel dat ik in de speelfilm Indiana Jones meedeed. Na ongeveer drie kwartier zijn we gestopt. Er braak vervolgens een grote ruzie uit tussen de begeleidende jongetjes over de fooi. De een ging er van door met het geld van een ander en de ander had niets. De groten grepen alles en gingen er vandoor en de kleintjes kregen niets. Na veel geschreeuw heeft iedereen geld gehad.

Hierna zijn we even gaan kijken bij de Brahmaan-tempel. Ook hier moesten de schoenen uit. Hier was niets aan te zien alleen blinkie, blinkie, net een kermisattractie. Daarna zijn we de Sadar Bazaar afgelopen en hebben koffie gedronken bij Lucky Monkey. ’s Avonds toen het donker was hebben we gegeten op het dakterras van het hotel met een prachtig uitzicht.

27-3-2012

Vandaag konden we uitslapen, want we vertrokken pas om 12.00 uur naar Jaipur. Om 9.00 uur zijn we samen met René en Els naar het meer gelopen om foto’s te gaan maken van de Ghats. Hier zijn we voor het eerst opgelicht. Er kwamen zogenaamde Bramha-priesters op ons af. We moesten de schoenen uit doen en hun volgen naar de badplaats aan het ghat. Hier werd een heel ritueel gehouden, bloemetjes in het water gegooid etc., We moesten hen nazeggen, daarna zou de we en onze familie in voorspoed verder kunnen leven. Het koste eerste niets, daarna vroegen ze 1000 roepies. Ik wou 500 betalen, maar het moesten er 1000 zijn, ander hielp het niet en konden ook niet langs het heilige water lopen. We waren niet de enige die erin trapten, wat René en Els ook en later de anderen ook.
Je moet goed oppassen, want iedereen is op je geld uit. Ze bedelen of willen je rommel verkopen. De mensen hebben vaak ook niets en het is wel te begrijpen, maar je moet er niet aan toegeven. Geef je een kind iets dan komen er uit alle hoeken en gaten andere kinderen, die willen ook wat hebben. We kunnen er gewoon niet aan beginnen.

Na de zegening konden we de ghats aflopen op blote voeten. Je moet oppassen dat je niet in de koeienvlaaien loopt, want koeien lopen overal en worden door niemand gehinderd. Ook zitten er op de daken overal apen. Silvia en Els zijn met lokale mannen op de foto gegaan. Ze voelden zich een koning te rijk, om met 2 blanke vrouwen op de foto te staan. Daarna zijn we de bazaar weer ingelopen en hebben de vouwen dingetjes gekocht, zoals slippers, een tas en een of ander olifanten prulletje. Daarna weer even koffie gedronken bij Lucky Monkey en naar het hotel voor vertrek.

Om 12.00 vertrokken we naar Jaipur 180 snelweg. Weer allerlei vreemden dingen gezien zoals 3 vrachtwagen met marmer tegen elkaar, waarvan een op de kant. Brommers, Tuck tucks en koeien die de snelweg oversteken met een slakkengangetje. Iedereen moet in de remmen. Dat dit allemaal goed gaat is niet te geloven.

Na aankomst in het hotel was er voor de rest van de dag geen programma meer. ’s Middags even gezwommen en zonnen op het dakterras en ‘s avonds gegeten met een kleine groep in het hotel.

Rest volgt

• 28 Maart 2012 - 18:26

Erica En Henk:

Hoi Sylvia en Andre,
    ziet er indrukwekkend uit allemaal.
    Mooie foto's. Geniet ze nog en wij blijven jullie volgen.

Erica en Henk

• 28 Maart 2012 - 20:43

Dimitri:

Hahah dat jij in die truc bent getrapt, of wist je dat van te voren al en dacht je "dan hebben die mensen ook nog wat?"

Vol programma zo te zien, die verhaaltjes zijn leuk om te lezen. Maaike heeft het ook al gelezen.

Milan - Barca is trouwens 0 - 0 geworden.

Groetjes,
    Dimitri

• 29 Maart 2012 - 06:29

Carla,Henk En Damon:

Hier is het nu 8.15 uur 's morgens. Vreemd om dan jullie reisverhaal te lezen,onder het genot van een ontbijtje, met alle leuke en minder leuke kanten van India. Het ziet er in ieder geval kleurrijk uit. De armoede zal "live" confronterender zijn dan voor ons achter het computer beeldscherm. Dan hebben wij het hier zo slecht nog niet.
    Als ik het goed heb begrepen komen jullie als vegetariers terug? En is die kameel van Andre niet door z'n poten gegaan??? (Geintje hoor!!)
    Nog veel reisplezier en wij kijken uit naar het volgende reisverslag.