Varanasi en Lumbini - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van André Teerink - WaarBenJij.nu Varanasi en Lumbini - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van André Teerink - WaarBenJij.nu

Varanasi en Lumbini

Door: André en Silvia

Blijf op de hoogte en volg André

07 April 2012 | Nepal, Lumbini

Varanasi en Lumbini(Nepal)

Silvia is nog steeds verkouden en ik kom niet van de race-kak af. Verder gaat als geweldig. Een reis om nooit meer te vergeten.

3-4-2012 Varanasi

’s Morgens vroeg zijn we eerst naar het pelgrimsoord Sarnath geweest, waar Boeddha de verlichting preekte. Een tempel en een stoepa werden bezocht. Verder ging het naar een archeologische opgraving. Hier zijn we lekker in te schaduw blijven zitten en hebben niet aan de rondleiding meegedaan, want het werd alweer zoals elke dag heel warm. 40 graden. Na in een archeologisch museum rondgelopen te hebben zijn we naar een zijdeverwerij geweest. Hier kregen we uitleg en werd er zijden stoffen verkocht.

Om 14.00 uur waren we terug in het hotel en zijn de stad in gelopen om geld te pinnen. Wat je hier zit grenst aan het ongelooflijke. Zo smerig, zoveel herrie, zoveel mensen en zoveel stank. Het is een aanslag op je zintuigen. We konden zelf geen bank vinden en hebben een fietsriksja gepakt. Deze heeft ons naar een bank gebracht en netjes afgezet voor het hotel, voor een paar roepies.

Om 17.30 gingen we met zijn allen op de fietsriksja’s (10 stuks) naar de Ganges om het avondritueel te volgen. Nu is het een stuk drukker. Het blijft ongelooflijk, de wirwar van auto’s, bussen, tuktuks, fietsriksja’s, paard en wagen, voetgangers en koeien en dat allemaal door elkaar met een herrie, die niet te beschrijven is. De meesten van ons hadden sjaals of een mondkapje voor de mond tegen de stank.

Het laatste stukje moesten we lopen naar de Ganges. Op de hoofd-gath waren zeer veel mensen samengekomen voor het avondritueel, zijn we met een boot de Ganges opgegaan en konden vanaf het water de verschillende gaths zien. Het was een drukte van jewelste. Ook hebben we de gath gezien waar de crematies plaatsvinden er waren er opdat moment 7 gaande (het aantal brandstapels). Van drijvende menselijke onderdelen hebben wij niets gezien, wel dreef er van allerlei troep in de Ganges.
Na een offertje te water hebben gelaten zijn we aan wal gegaan. Hier stonden voor ons gereserveerde stoelen klaar om een ceremonie bij te wonen. Dit had onze gids (in het dagelijks leven priester) speciaal voor ons geregeld. We hebben dit een half uur bekeken en het gaf een heel bijzondere sfeer.

Hierna zijn we teruggaan naar het hotel. Onderweg nog een koe in een winkel zien liggen en iemand joeg hem weg.
Terug in het hotel zijn we gaan eten en de rest van de avond was vrij.

4-4-2012 Lumbini

Om 04.30 gewekt om de zonsopgang bij de Ganges te zien. Met een bootje de Ganges op en de bijzondere sfeer meemaken. Prachtig. Na weer een offertje hebben laten drijven. Zijn we aan land gegaan en door de nauwe steegjes gelopen. Je moest oppassen om niet in de koeienstront te trappen en de stank was niet te harden.

Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel, koffers pakken en ontbijten. We moesten afscheid menen van de rest van de groep (10 personen). Deze gaan naar Delhi en vervolgens naar huis. Dit was een klein beetje emotioneel want we hadden samen een geweldige tijd gehad. Een leuke groep. De email-adressen zijn uitgewisseld.

En wij, met 6 personen, gaan op weg naar Nepal. In de reisbeschrijving stond dat de reis 300 km was, maar volgens ons leek het veel langer. Een zeer slechte weg met veel gaten en kuilen. Bij de grens moesten er allerlei formulieren ingevuld worden voor Nepal. Om 19.00 kwamen we eindelijk aan in het hotel in Lumbini. Een mooi hotel met grote kamers en het eten was er prima. Ik heb een heerlijk bordje spaghetti gehad. Daarna zijn we vroeg naar bed gegaan, want iedereen was moe.