Jaipur en Agra - Reisverslag uit Agra, India van André Teerink - WaarBenJij.nu Jaipur en Agra - Reisverslag uit Agra, India van André Teerink - WaarBenJij.nu

Jaipur en Agra

Door: André en Silvia

Blijf op de hoogte en volg André

30 Maart 2012 | India, Agra

Het is nu al weer 3 drie dagen geleden dat we iets van ons hebben laten horen, maar het internet hier in India is een groot probleem

Maar nu een verslag van Jaipur en Agra

28-3-2012 Jaipur

Vandaag een drukke dag met veel excursies in de stad Jaipur. The Pinck City. Na het ontbijt om 07.30 uur, de bus in en de eerste stop bij het Hawa Hahai “Paleis der Winden”. Een 5 verdiepingen hoog gebouw, waar eigenlijk alleen een voorgevel van bestaat. Het werd gebruikt om de gesluierde vrouwen van de Maharadja ongezien te laten kijken naar festiviteiten. Na even gestopt te hebben en foto’s gemaakt zijn we verder gegaan naar het Amber Fort.

Een prachtig fort strategisch gelegen 11 km van Jaipur boven in de heuvels. Het laatste stuk naar het fort konden met de olifant of terreinwagen afgelegen. Het werd de terreinwagen. En weer kreeg ik het gevoel dat ik in een avonturenfilm mee deed, zo prachtig. Na ongeveer 2 uur gewandeld te hebben en diverse foto’s gemaakt zijn wij terug gegaan naar Jaipar.

Voor de lunch hebben we een juwelier bezocht die de juwelen zelf maakt. Voor Silvia heb ik een zware zilveren armband gekocht met 12 Topaz steentjes. Zeer mooi. Ze vroegen er 90 euro en ik heb 70 betaald. We laten hem in Nederland wel taxeren, maar ik denk dat het geen miskoop is.

Na de lunch hebben we het Paleis van de Mahadja bezocht. Niet alles was te bekijken omdat het bewoond wordt door de Maharadja (13 jaar oud omdat zijn opa vorige jaar is overleden en de hele stad een jaar lang in de rouw is geweest). Ook nog een bezoekje aan de Jantar Manter, het observatorium, gebouwd in de 16e eeuw. Niemand lette meer op wat de gids vertelde en iedereen was blij dat we naar het Hotel,want het was te warm midden op de middag.

’s Avonds even met 4 man Jaipur ingelopen om pasfoto’s te maken. We zagen ratten lopen die uit het riool kwamen, het was een smerige troep. Dat mensen zo kunnen leven is onvoorstelbaar De pasfoto’s kosten bijna niets 200 roepies ( 3 euro) voor 2 maal 8 foto’s.

Hierna in het Hotel gegeten en in de Bar gezeten en vroeg naar bed, want de volgende morgen staat het vertrek gepland om 06.00 uur. Dit vanwege het feit dat de Taj Mahal op vrijdag dicht is. We moeten deze dus bezoeken op donderdag aan het eind van de middag.

29-3-2012 Agra

Vroeg op en een reis van 248 km voor de boeg. We hebben ons geen moment verveeld in de bus, want wat er allemaal zien is op de autosnelweg is niet te beschrijven. Van links houden (india rijdt links) heeft nooit iemand van gehoord. Tractors op de weg. Kamelenkarren op de weg. Ook brommers en je kan zo gek niet bedenken of je ziet het wel. Ook tegen het verkeer in rijden is hier de gewoonste zaak van de wereld. En niet te vergeten overstekenende koeien en afgeladen volle auto’s met mensen. Ik heb een terreinwagen gezien daar zaten wel 15 mensen in, ze hingen zelfs buiten aan de deur.

Op 36 km van Agra bezochten we de verlaten stad “Fatehpur Sikrimet de Jami Masjid. Een voormalige hoofdstad van keizer Akbar. Hij liet deze stad in 22 jaar bouwen, maar heeft er zelf nauwelijks gewoond, omdat constant een gebrek aan water was. Heel mooi een van de hoogtepunten van de reis. Weer vele foto’s gemaakt.

Na de lunch ging het dus gebeuren, op naar Agra, voor een bezoek aan de Taj Mahal een van de beroemdste gebouwen van de wereld en terecht. Het is zo mooi om te zien dat het bijna niet te beschrijven is. Het gebouw bestaat uit wit marmer en is geheel symmetrisch gebouwd. Het gebouw werd gebouwd door de Mogolkeizer Shah Jahan ter herinnering aan zijn favoriete echtgenoot Mumtaz Mahal, die in 1631 stierf. We hebben er een uur rond gelopen en foto’s gemaakt.
Geweldig zo'n gebouw met alleen als achtergrond de blauwe lucht.

Na de bezichtiging naar het hotel. De Taj Mahal is van uit de kamer te zien. ’s Avonds zijn we met de tuktuk naar de Mc Donald geweest en daarna op het terras van een ander hotel gezeten waar bier werd geschonken.

30-3-2012 Agra

Vandaag een klein programma en dat komt goed uit want de Delhi Belly is toegeslagen. Verscheidene mensen zijn ziek, aan de diarree en buikloop. Inclusief mijzelf. Ik loop helemaal leeg. ’s Nacht wel 8 keer naar de WC geweest en er kwam alleen naar water. Hopelijk gaat het morgen beter. Meestal duurt dit ongeveer een dag.

Om 11.00 uur op excursie naar het Agra Fort. Dit fort werd ook door Akbar gebouwd nadat er in Fatehpur Sikrimet niet te leven was. Ook mooi, maar ik had er even genoeg van al die paleizen was blij dat we terug waren in het hotel.

Silvia is met anderen de stad in gegaan en heeft zich goed vermaakt. Ik bleef acht in het hotel. Vanavond opnieuw naar de Mac, want ik durf het Indiase eten nog niet aan en we moeten nog een marmeren olifantje kopen die Silvia gezien heeft.

Tot zover het verslag

• 01 April 2012 - 17:54

Janny Slagman:

Hallo André en Silvia, kreeg van zus Willy de link door om even mee te genieten van jullie prachtige reis.Wat een mooie foto's ook! Ben je weer opgeknapt André. Kan knap lastig zijn,veel drinken denk ik om niet uit te drogen. Geniet nog verder van de reis en tot ziens weer in Vorden.

• 01 April 2012 - 18:05

Henk,Carla,Damon,Ma:

Hallo vakantiegangers.
    Ma heeft net jullie verhaal gelezen en is onder de indruk. Hoe gaat het met de buikloop Andre? Hier is alles goed,alleen heeft het weer een omslag gemaakt :ze verwachten dinsdag natte sneeuw!!!
    Morgen (maandag) komen de jongens en Maaike hier eten. Ik maak een grote pan nassi.
    Vandaag is Mark nog even geweest,hij vertrekt morgen voor een half jaar naar Italie. Dick en Brigitta brengen hem morgen weg naar Eindhoven.
    Groeten van ons allemaal.

• 02 April 2012 - 08:30

Adri:

he dat is een mooie reis die jullie daar aan het maken zijn, ik ga jullie wel een beetje volgen ,ziet er goed uit , veel plezier groeten adri