Pokhara en Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André Teerink - WaarBenJij.nu Pokhara en Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André Teerink - WaarBenJij.nu

Pokhara en Kathmandu

Door: André en Silvia

Blijf op de hoogte en volg André

11 April 2012 | Nepal, Kathmandu

Vanmorgen hebben we voor niets op het vliegveld gezeten voor een rondvlucht rond de Mount Everest. Uiteindelijk werd de vlucht gecanceld i.v.m. het slechte weer. Silvia heeft nog steeds de kriebelhoest en ik heb nergens last meer van. Maar nu eerst het verslag van de afgelopen dagen.

8-4-2012 Pokhara

Vanmorgen vroeg opgestaan om zes uur. De bewolking was verdwenen en vanuit de hotelkamer waren voor het eerst de hoge bergen zien. Ik heb meteen een wandeling gemaakt met en prachtig uitzicht.

Daarna heb ik Silvia opgehaald en zijn we naar het meer gewandeld. We zijn met een klein bootje vol met Nepalesen naar een klein eilandje gevaren, waar de Variha Mandir, de gouden tempel, staat. Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel om te ontbijten.

Om tien uur was er een excursie georganiseerd door de reisleider Bibi. Eerst gingen we een wandeling maken door de oude bazaar om vervolgens naar de Bindabasini empel te gaan voor een schitterend uitzicht. Vervolgens naar Davi’s Falls. Een waterval, die is genoemd naar een Zwitserse die hier verdronken is tijdens het zwemmen. Daarna naar de Gupteshwar Mahadev Cave. Een grot waar een tempel in is gebouwd en dieper naar beneden in de grot was een waterval. Hier kwamen we nat bezweet weer uit door de vele trappen die gelopen moesten worden. Op het laatst hebben we nog rondgelopen in een Tibetaans vluchtelingen kamp.

’s Middags waren we vrij en hebben lekker gewinkeld en op een terrasje gezeten.

Pokhara is een erg leuk berg stadje. Dit is te zien aan de vele wandelaars en bergbeklimmers die het Annapurnagebied verkennen. Het is prachtig gebied om te wandelen, klimmen, paragliden, raften en mountain biken. Er zijn vele winkeltje die hierop inspelen en allerlei wandel en klim artikelen verkopen. Goede bergschoenen zijn veel goedkoper dan bij ons.

’s Avonds regende het weer. We zijn lekker uit eten geweest bij de Pizzeria.

9-4-2012 naar Kathmandu

Vroeg op voor een busreis van 5 uur naar Kathmandu. Het was een mooie reis met vele uitzichten. We zijn een paar keer gestopt en om foto’s te maken. Om 2 uur kwamen we aan in Kathmandu, een grote stad met 3 miljoen inwoners. Het is hier ook vuil en het stinkt er op sommige plaatsen, maar het is niet zo smerig als de grote steden in India.

Als eerst hebben we een bezoek gebracht aan de Stoepa van Boudhanath en de Apentempel. We hebben rond de stoepa gelopen (linksom)en aan de gebedsrollen gedraaid. We hebben hier een bronzen beeld gekocht van god Hara. En we zijn in een Tibetaans klooster geweest.

Daarna zijn wij naar het Durbar Square gegaan, een openlucht museum. We hebben hier heel veel foto’s gemaakt want het was er prachtig. Vele Paleizen en Tempels, de een nog mooier dan de andere. Zeer indrukwekkend.

Daarna gingen we om 18.00 naar het hotel. Eén goed hotel met een prachtige tuin met zwembad.

's Avonds zijn we weer gaan eten bij een pizzeria. Want pasta´s en pizza´s is het enige eten wat we nog durven te eten. Daarna vroeg naar bed, want wij tweeën zijn de enigen die morgen een rondvlucht maken.

10-4-2012 Kathmandu.

Vanmorgen om 06.00 klaar staan om naar het vliegveld te gaan voor de rondvlucht. Het weer is slecht. Het had afgelopen nacht geonweerd. Volgens de gids gingen ze een proefvlucht maken om t kijken hoe het weer was in de Himalaya. Op het vliegveld werden we 2 keer gefouilleerd. Daarna moesten we wachten. We gingen in de bus en dachten het gaat door, maar na een kwartier in de bus gezeten te hebben kwam het bericht dat de vlucht gecanceld was. Jammer!!!, morgen hebben we nog één nieuwe kans. We waren om 08.00 uur terug in het hotel en hebben meteen maar ontbeten, want we hadden trek gekregen.

Om 10.00 vertrokken voor een excursie naar Bhaktapur, een van de drie koningssteden met prachtige tempels. We hebben door de straatjes gewandeld en elke blik was wel een foto waard, zo mooi.

Na op een terras gezeten te hebben zijn we verder gegaan naar de hindoeïstische tempel Pashupatinath. Het ligt aan de Bagmati rivier en er vinden crematies plaats. We zagen dat er dode gedragen werd. Dit was zeer emotioneel om te zien. De vrouw van de dode krijste en was geheel over de toeren. Onze gids dit uit Kathmundu komt, wist te vertellen, dat de man zelfmoord had geplaagd in het buitenland, waar hij werkte. We zijn maar weggegaan want de vrouwen vonden dit met prettig om te zien. Het grote contrast was, dat de kist waar de dode had ingezeten, door een jongetje later gebruikt zagen worden als roeiboot.

Daarna zijn we nog naar de Bodnath Stoepa geweest. Een van de grootste van Nepal. Het is het belangrijkste centrum van het Tibetaanse Boeddhisme.

’s Avonds zijn wij in het hotel gebleven

• 11 April 2012 - 07:29

Geniet nog maar mooi de laatste dagen, want voor je het weet, zit je weer op kantoor.
    Oh ja, Andre, je krijgt een Black-Berry. Moest ik even zeggen van Jamal.

• 11 April 2012 - 07:58

Adri:

ha vakantiegangers he alleen nog pizza? vraag er eens naar boerenkool met worst wie weet (geintje) maar gelijk hebben jullie pas maar op met dat voedsel en nog een paar dagen en dan weer hollandse kost maar geniet nog die paar dagen en voor straks wel thuis. gr adri

• 11 April 2012 - 21:30

Gerard En Josée:

Klinkt weer goed wat jullie allemaal hebben gezien en de foto's zijn prachtig. Leuk om te lezen en te zien.
    Groetjes aan iedereen.

Gerard en Josée